Szanowni Państwo,
Zgodnie z Uchwałą Nr VIII/136/24 Rady Miasta Tychy z dnia 19 grudnia 2024 r., likwiduje się z dniem 31 sierpnia 2025 r. Szkołę Podstawową dla Dorosłych wchodzącą w skład Zespołu Szkół nr 5 w Tychach przy ul. Edukacji 11.
W załączeniu :
1. Uchwała Nr III/48/24 Rady Miasta Tychy z dnia 20 czerwca 2024 r. w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej dla Dorosłych wchodzącej w skład Zespołu Szkół nr 5 w Tychach przy ul. Edukacji 11.
2. Uchwała Nr VIII/136/24 Rady Miasta Tychy z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie wyłączenia Szkoły Podstawowej dla Dorosłych z Zespołu Szkół nr 5 w Tychach przy ul. Edukacji 11 i jej likwidacji.
W lutym (12.02.2025) uczniowie klas ósmych odwiedzili niezwykłe miejsce na mapie Śląska. To Centrum Dokumentacji Deportacji Górnoślązaków do ZSRR w 1945 roku-placówka ekspozycyjo-archiwalna z siedzibą w Radzionkowie.
Uczniowie i nauczyciele obejrzeli wystawę stałą, dokumentującą historię deportowanych, wysłuchali opowieści o losach mieszkańców śląskiej ziemi, którzy zamiast radości z wyzwolenia w 1945 roku zostali skazani na kolejną tułaczkę, rozłąkę z bliskimi i ciężką pracę w kopalniach radzieckich znajdujących się na terenach dzisiejszej Syberii, Kamczatki, Ukrainy, Białorusi, Kazachstanu, Turkmenistanu oraz Gruzji. Wielu wywiezionych już nigdy nie wróciło do swoich domów. Uczniowie wzięli również udział w warsztatach, pracowali z tekstami wspomnień tych, którym udało się przeżyć.
Dla upamiętnienia wydarzeń sprzed 80 lat przedstawiciele klas 8a, 8b i 8c złożyli kwiaty pod tablicą pamiątkową.
Podczas spotkań w bibliotece szkolnej, tym razem rozmawialiśmy o różnych obliczach niepełnosprawności, realizując temat „Niepełnosprawni są wśród nas”.
Rozmawialiśmy o znanych, sławnych, wybitnych i utalentowanych osobach, które pomimo swoich niepełnosprawności i trudności osiągnęły wielkie sukcesy, a ich determinacja i siła mogą być inspiracją dla wielu z nas.
Uczniowie losowali karty przedstawiające dzieci z różnymi problemami. Omawialiśmy wyzwania z jakimi mogą się one spotykać w szkole. Wskazywaliśmy i nazywaliśmy różne rodzaje niepełnosprawności. Rozmawialiśmy o tym, że można różnić się pozytywnie.
„Rozumiem, szanuję, akceptuję – już od najmłodszych lat” – dzieci stworzyły piękny, kolorowy i różnorodny plakat przypominający o tym, że każdy jest inny i wszyscy jesteśmy równi.
11 i 12 lutego odbyły się w naszej szkole zabawy karnawałowe dla wszystkich uczniów klas 1-8. Zabawa była świetna 🎵Bardzo dziękujemy Radzie Rodziców za organizację balu i dyskotek, nauczycielom za opiekę nad uczniami, a uczennicom: Zuzi K., Oli D., Karolinie N., Julii G. za wspaniałe animacje na balu przebierańców!
11 lutego 2025 r. będziemy obchodzili kolejną edycję Dnia Bezpiecznego Internetu (DBI).
Hasło przewodnie brzmi: „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!”.
W ramach tegorocznych obchodów DBI organizujemy w naszej szkole szereg działań, które mają na cele przypominanie o bezpiecznych zasadach korzystania z nowoczesnych technologii.
Zachęcamy uczniów, nauczycieli oraz rodziców do przyłączenia się do akcji!
Działania organizowane w naszej szkole:
1. GAZETKA z informacjami na temat bezpiecznego zachowania się w sieci.
2. Quiz merytoryczno – sportowy dla klas szóstych .
3. Konkurs plastyczny dla klas 1-8 pt. „Jak bezpiecznie zachować się w Internecie”:
Klasa 1-3
1) praca plastyczna plakat – praca wykonana w dowolnej technice plastycznej, format prac A4
Klasa 4-8
2) praca plastyczna komiks - praca wykonana w dowolnej technice plastycznej, format prac A4 ( komiks musi składać się z co najmniej 4 rysunków – scen).
4. Prelekcje, pogadanki na temat bezpiecznego korzystania z Internetu w klasach 1-8 na lekcjach informatyki i lekcjach wychowawczych.
Materiały edukacyjne:
1. Poradniki i broszury – link…
https://www.saferinternet.pl/materialy-edukacyjne/poradniki-i-broszury.html
2. Scenariusze zajęć – link…
https://www.saferinternet.pl/materialy-edukacyjne/scenariusze-zajec.html
3. Materiały multimedialne – link…
https://www.saferinternet.pl/materialy-edukacyjne/materialy-multimedialne.htm
Klasa 6 a przygotowała na języku polskim lapbooki.
W dniach 24-31 stycznia 2025 r. delegacja nauczycieli z SP 22 w Tychach uczestniczyła w mobilności kadry edukacyjnej w Finlandii w ramach projektu „Open up your mind” („Otwórz umysł”) programu FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ROZWOJU SPOŁECZNEGO 2021-2027 współfinansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus realizowanego na zasadach programu Erasmus+. Na dalekiej północy - w Laponii, w fińskim Rovaniemi spotkali się nauczyciele z 23 krajów świata, m.in. z USA, Kanady, Argentyny, Australii, Republiki Południowej Afryki, Singapuru, Hong Kongu, Arabii Saudyjskiej, Cypru, Portugalii, Grecji i innych.
Finlandia jako po raz siódmy z rzędu najszczęśliwszy naród świata (na podstawie rankingu World Happiness Report) szczyci się również najlepszym systemem edukacji na świecie. Świadczą o tym wyniki młodych Finów w badaniu PISA przeprowadzanym od 2000 roku przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz przedstawicieli krajów członkowskich. To właśnie w tym kraju podczas międzynarodowego panelu edukacyjnego Life2025 organizowanego przez VisitEDUfinn obejmującego szkolenia, wykłady, konferencje i wizyty w fińskich szkołach spotkali się nauczyciele z całego świata w celu wymienienia się dobrymi praktykami, a nade wszystko zaczerpnięcia inspiracji z fińskiego systemu edukacyjnego, aby wnieść w swoją codzienną praktykę powiew arktycznej świeżości.
Finlandia słynie z darmowej edukacji (bezpłatne są nie tylko książki, sprzęt i materiały szkolne, ale również obiady dla wszystkich dzieci, transport do szkoły, wszelkie wycieczki czy wyjścia, np. do teatru lub kina), wysokiego zaufania społecznego (co przekłada się na samodzielną pracę uczniów często poza salą lekcyjną bez nadzoru nauczyciela), czy też z braku rankingów szkół (które generują niepotrzebny stres i tworzą niezdrową konkurencję - panuje zasada, że każda szkoła jest najlepsza).
Odwiedzając fińskie placówki nauczyciele zaobserwowali, że szkoły nie tyle uczą informacji co umiejętności – w ten sposób przygotowują młodzież do życia (popularne są np. warsztaty mechaniki, lekcje gotowania, czy zajęcia stolarskie, podczas których wykonuje się m.in. krzesła czy łóżka dla lalek do przedszkoli). Na przerwach uczniowie angażowani są m.in. w prowadzenie sklepiku, ale sporą część czasu spędzają też na zewnątrz – jak mawiają natura jest najlepszym terapeutą. Starsi uczniowie są z kolei często mediatorami w rozwiązywaniu konfliktów młodszych kolegów. Uwadze naszych obserwatorów nie mógł umknąć też fakt, że fińskie dzieci na terenie szkoły nierzadko chodzą… w skarpetkach.
„Jesteśmy różni - jesteśmy równi” to temat naszych styczniowych spotkań, podczas których poznaliśmy „Poradnik savoir– vivre wobec osób niepełnosprawnych” oraz przeprowadziliśmy burzę mózgów „Nasze podobieństwa i różnice”. Podczas zajęć wyjaśniliśmy, że innym można być nie tylko ze względu na swój wygląd, ale również religię, narodowość, stan materialny, wykształcenie itp. Wytłumaczyć ten trudny temat pomogła nam książka Tracey Turner „Pięknie się różnimy”.
Niesamowitą atrakcją było spotkanie z pisarką Panią Wioletą Piróg. Autorka serii książek o smoku Płomyczku poruszyła temat empatii i akceptacji dla inności. Historia smoka uświadomiła nam, że inny wcale nie znaczy gorszy, że możemy lubić siebie takimi, jakimi jesteśmy bez względu na dzielące nas różnice.
Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się „Uśmiechnięta Fotobudka”. Chętni uczniowie mogli wykonać „radosne” zdjęcie z wykorzystaniem gadżetów do Fotobudki.
W ramach zadania "Dobranocki z dawnych lat" obejrzeliśmy bajkę "Colargol".
23 stycznia 2025 r. nasza szkoła miała ogromną przyjemność gościć pisarkę Panią Wioletę Piróg. Podczas spotkania uczniowie zapoznali się z twórczością pisarki, słuchając książki „Wyjątkowy smok Płomyczek”, napisanej przez zaproszonego gościa. Spotkanie przyniosło wiele radości naszym małym czytelnikom. Rozpromienione buzie i całe mnóstwo pytań do Pani Wiolety Piróg, dowodziły o dużym zaciekawieniu i zaintrygowaniu spotkaniem z pisarką. Na koniec łowcy autografów ustawili się w kolejce po książkę z dedykacją.
Drodzy Rodzice,
Zapraszamy na bezpłatne zajęcia organizowane w ramach projektu clickON – "Zamień granie na programowanie", który otwiera przed Waszymi dziećmi wyjątkową możliwość nauki programowania i zdobycia praktycznych umiejętności potrzebnych w cyfrowym świecie.
Najważniejsze informacje o wydarzeniu:
Dlaczego warto?
W dzisiejszych czasach wielu rodziców boryka się z problemem nadmiernego korzystania przez dzieci z komputerów, telefonów i gier. Zamiast bezmyślnego klikania, warto przekuć uwagę dziecka w coś wartościowego – kodowanie, rozwijanie logicznego myślenia i zdobywanie nowych, przyszłościowych umiejętności.
Uczymy, jak mądrze korzystać z technologii, by stała się ona narzędziem do rozwoju, a nie wyłącznie rozrywką. Programowanie to nie tylko nauka, ale także pasja, która daje dzieciom satysfakcję i pomaga budować pewność siebie.
Jak zapisać dziecko?
Więcej szczegółów oraz formularz zapisów znajdziesz na stronie:
Dodatkowe informacje:
Projekt organizowany przez Gigantów Programowania jest objęty patronatem Ministra Edukacji Narodowej, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Ministerstwa Cyfryzacji oraz prezydentów wielu polskich miast.
Zachęcamy do zapisów – pomóż swojemu dziecku odkryć nowy, fascynujący świat programowania i zmień sposób, w jaki korzysta z technologii!
W zimowy poranek 17 stycznia 2025 roku do biblioteki przyszli uczniowie kl. I wraz z wychowawcami. Okazją do spotkania była wizyta niezwykłego gościa z dalekiej północy. Gościem, który zawitał w progi biblioteki była Pani Zima.
W czasie spotkania uczniowie rozmawiali na temat tego za co lubią zimę oraz jakie sporty zimowe uprawiają. Pani Zima poruszyła też temat bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw. Później uczniowie uważnie wysłuchali opowiadania „Zimowe życzenia”. Dzieci zadawały wiele pytań, na które Pani Zima chętnie odpowiadała. Spotkanie było dla dzieci niecodziennym przeżyciem i zachęciło je do samodzielnego czytania książek.
Na pamiątkę tego spotkania pierwszoklasiści otrzymali w prezencie, przekazane przez Instytut Książki, w ramach kampanii „Mała książka – wieki człowiek” wyprawki czytelnicze. Projekt ten realizowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Mamy nadzieję, że książki staną się początkiem małej domowej biblioteczki.
Rozstrzygnięcie konkursu Najpiękniejsza dekoracja świąteczna sali nie było łatwe, gdyż uczniowie wraz z wychowawcami przygotowali piękne ozdoby i dekoracje. Mamy jednak zwycięzców:
I miejsce na poziomie klas 1-3 zdobyła sala nr 7 - klasa 3b - wychowawca: Urszula Rawska - Tarasiuk, Lidia Pytel.
Wyróżnienie otrzymała sala nr 4 - klasa 3a - wychowawca: Beata Szyja, Beata Kozieł
I miejsce na poziomie klas 4-8 zdobyła sala 15 - klasa 6d - wychowawca: Dagmara Wilczak
Wyróżnienie otrzymała sala nr 11 - klasa 5a - wychowawca: Elżbieta Węgrzynek, Danuta Styczeń
Wyróżnienie otrzymała sala nr 14 - klasa 7d - wychowawca: Barbara Marter
Sponsorami nagród była Rada Rodziców oraz ks. Jacek Kołodziej Proboszcz z parafii św. Jadwigi.
Gratulacje dla zwycięzców i wszystkich uczniów wraz z wychowawcami za pomysłowość, zaangażowanie i piękny klimat Świąteczny.
Szanowni Państwo,
w ramach zakupionego przez szkołę programu Interwencja Kryzysowa w Szkole rodzice dzieci uczęszczających do placówki mogą skorzystać z wideo poradnika. Materiał opracowany jest specjalnie dla rodziców i jest dla nich bezpłatny.
Ten wideo materiał dostępny jest na stronie – niezależnej od platformy dla nauczycieli – która nie wymaga logowania i podawania danych, a jedynie użycia kodu dostępu. Dla Państwa placówki jest to:
SP22TYR
Należy podać go na tej stronie:
Kod jest ważny do końca listopada 2025, do wielokrotnego użytku, co oznacza, że do treści szkolenia można wracać nieograniczoną ilość razy.
Światełko pokoju z Betlejem, które otrzymaliśmy od harcerzy.
Niezmiernie miło nam podzielić się wspaniałą wiadomością, że uczennica naszej szkoły, Milena Gajos, została nagrodzona w prestiżowym ogólnopolskim konkursie plastycznym pn. "Polska na czele europejskiej rodziny", którego organizatorem była Minister Edukacji Barbara Nowacka. Kapituła konkursu przyznała wyróżnienie naszej uczennicy w kategorii wiekowej klas IV-VIII. Serdecznie gratulujemy ogromnego sukcesu Milenie i dziękujemy nauczycielkom, które czuwały nad przebiegiem konkursu w naszej szkole: pani Annie Kanclerz oraz pani Katarzynie Kawalec-Babel. 18 grudnia 2024 r. podczas uroczystości w siedzibie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w Warszawie laureatom konkursu wręczono nagrody.
18 grudnia 2024 r. w Szkole Podstawowej nr 35 odbył się Międzyszkolny Konkurs Kolęd i Pastorałek „WŚRÓD NOCNEJ CISZY”. Naszą szkołę reprezentowały dwa zespoły: zespół z klasy 2c i z klasy 3b.
Ogółem wystąpiło 10 zespołów z klas 1-3, które zaprezentowały różne kolędy i pastorałki.
Miło nam poinformować, że zespół uczniów z klasy 3b wykonując pastorałkę „Podniebna rozmowa” zdobył III miejsce. Wykonawcom: Hannie Badyńskiej, Julicie Czapli, Aleksandrze Pająk, Zuzannie Szczyrbie i Wiktorowi Sosnowskiemu gratulujemy sukcesu.
Na pewno ucieszy Was informacja, że na półki naszej szkolnej biblioteki trafiły świąteczne nowości książkowe:
Krzyżanek, J. „Dobre uczynki Cecylki Knedelek”
Krzyżanek, J. „Cecylka Knedelek i Boże Narodzenie”
Bednarek, J. „Sekretna historia ludzkich skarpetek”
Brunstrøm, T. „Tata Oli zostaje jutuberem”
Brunstrøm, T. „Tata Oli nie umie przegrywać”
Brunstrøm, T. „Zwariowane wakacje taty Oli”
Brunstrøm, T. „Z tatą Oli na biwaku”
Pichon, L. „Tomek Łebski. Nadal jest spoko! Luz!”
Pichon, L. „Tomek Łebski. Historie na pięć gwiazdek”
Twardowski, J. „Jaki to koń?”
Marchowski, D. „Jaki to ptak?”
Iglikowska, A. „Jaki to pies?”
Górski, J. „Jaki to kontynent?”
Jabłoński, J. „Jaki to pojazd?`”
Tittenbrun-Jazienicka, B. „Jaki to kot?”
Sawczyn, M. „Jaki to taniec?”
Flanagan, J. „Wilki Arazan”
Wszyscy czytelnicy mogą już wypożyczać nowe książki. Mamy nadzieję, że każdy znajdzie coś dla siebie i miło spędzi czas przy ciekawej lekturze.
W pewien piękny, grudniowy poranek otrzymaliśmy przesyłkę, a w niej książkę, która była zaproszeniem do udziału w VII edycji Międzyszkolnej Akcji Czytelniczej „Book Tour… z Plastrem Czarownicy”. Uczniowie klas I-III mieli okazję poznać niecodzienne historie słuchając opowiadań z książki „Plaster Czarownicy i inne baśnie” napisanej przez panią Małgorzatę Strzałkowską. Przepiękne opowieści o wzajemnej życzliwości, chwyciły za serce wszystkich naszych czytelników. Z niecierpliwością czekamy na spotkanie z autorką książki. A teraz uczniowie z wielkim zapałem zabrali się za wymyślanie rymowanki Zaklęcie Kleofasa oraz za wykonanie zakładki do książki.